Методичні рекомендації бібліотекаря
Учітесь, читайте,І чужому научайтесь,Й свого не цурайтесь.Т.Г. Шевченко |
![]() |
Як читати книгу
1. Внутрішньо налаштуйся читати книгу з інтересом, уважно, вдумливо, запам’ятай зміст книги точно і надовго.
2. Зміст прочитаного повинен осмислюватися. Не можна допускати механічного читання.
3. Для свідомого сприймання познайомся з анотацією, прочитай епілог, вивчи заголовок.
4. Запам’ятай найяскравіше, порівняй з уже відомими фактами, явищами.
5. Вчись читати швидко, охоплюючи поглядом цілі фрази, речення.
6. Прочитавши книгу, обговори її з товаришами, дай їй оцінку.
Як працювати з художньою книгою
1. Читай книгу з олівцем у руці. Якщо книга власна, то можна олівцем робити позначки на полях у тих місцях, які тебе зацікавили.
2. Читай швидко, але уважно.
3. Прочитавши книгу, подумай над її головними ідеями, над описаними в ній подіями, фактами,
4. Зроби записи про те, що здалося важливим у прочитаній книзі.
5. Веди щоденник прочитаних книг.
У спілкуванні з книгами Вам знадобиться
Пам’ятка читача:
Якщо хочеш поговорити з ким-небудь – розгорни книгу!
Якщо ти занудьгував – візьми книгу!
Якщо хочеш одержати пораду – відшукай її в книзі!
Якщо прагнеш знайти друга – подружи з книгою!
Якщо мрієш стати справжньою людиною, читай книги!
Якщо хочеш відчути безмежні можливості людського розуму – працюй з книгою!
Як працювати з підручником
1. Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумайсь у його зміст.
2. Памятай, що читання підручника без напруження думки марна трата часу.
3. Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках. Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.
4. Поділи в думці текст на частини і знайди основну думку.
5. Читаючи текст, пов’язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника.
Як користуватися навчальною, додатковою і довідковою літературою
1. Використовуючи навчальну, довідкову і додаткову літературу, уточніть, що саме вас цікавить.
2. Подумайте, де найбільша можливість одержати відповідь на запитання: у підручнику, довіднику чи додатковій літературі.
3. Насамперед у використані є підручник, потім — довідник, а тоді — додаткова література.
4. Відкриваючи книгу, спочатку прочитайте зміст і покажчик термінів, назв.
5. Залежно від мети використайте такі види читання:
• читання-перегляд, коли книжку переглядають швидко, зупиняючись на окремих сторінках (мета такого перегляду — перше ознайомлення з книгою, одержання певного уявлення про зміст);
• вибіркове читання або неповне, коли читають не весь текст, а тільки потрібні місця; • читання з різних видів запису прочитаного.
6. Відшукавши у книзі потрібний розділ, параграф чи сторінку, не обмежуйтесь побіжним поглядом, а випишіть потрібну для себе інформацію, виділіть основне, складне, план прочитаного.
Як писати реферат
1. Вивчити тему.
2. Підібрати літературу:
• документи, першоджерела;
• монографії, довідники, збірники;
• газетні та журнальні матеріали.
3. Ґрунтовно вивчити літературу. Читаючи книги, необхідно робити виписки цитат, основних думок.
4. Скласти список розділів, який може і бути планом реферату.
5. Продумати план реферату, можливе його розширення.
6. Систематизувати опрацьований матеріал.
7. Остаточно продумати та уточнити план реферату. Обов’язково включити в план актуальність теми і її значення.
8. Написати реферат.
9. У кінці реферату слід подавати список використаної літератури.
10. Бібліографічний опис джерела списку літератури подається за такими правилами:
• для книг слід вказати прізвища та ініціали авторів, назву книги, підзаголовкові дані, місце і назву видавництва, рік видання, кількість сторінок;
• для журнальних статей зазначають прізвища та ініціали авторів, повні назви статей, назву журналів, роки, номери, томи, випуски, сторінки;
• для статей із книг та неперіодичних збірників повинні бути зазначені прізвища та ініціали авторів, назви статей, видань, у яких вміщені статті, місця видань, видавництва, роки видань, сторінки. Тобто потрібно згадати попередні уроки, а саме бібліографічний опис книги, книжної статті, журнальної статті.